BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, October 16, 2009

Kabinet mesyuarat dalam laut


GAMBAR fail beberapa anggota Kabinet Maldives membuat latihan selaman di sebuah lokasi di Maldives pada 29 September lalu.


MALE – Barisan menteri kepulauan Maldives mengadakan latihan selaman terakhir semalam menjelang mesyuarat Kabinet hujung minggu ini yang bakal berlangsung di dalam laut bagi menyedarkan masyarakat mengenai bahaya pemanasan global ke atas negara pulau itu.

Penyelaras acara tersebut, Aminath Shauna berkata, menteri-menteri itu yang memakai sut selaman lengkap mengadakan dua sesi latihan menyelam pada kedalaman enam meter berhampiran pulau Girifushi, dekat sini.

“Segalanya berjalan lancar dan kami sudah bersedia untuk mengadakan mesyuarat Kabinet esok di dalam laut,” katanya.

Jelas wanita itu, barisan menteri tersebut akan menandatangani sut selaman masing-masing yang akan dilelong dalam laman web protectmaldives.com bagi mengumpul dana untuk melindungi batu karang di negara itu.

Sebuah meja berbentuk ladam kuda ditempatkan di dasar laut untuk mesyuarat tersebut manakala mereka akan berkomunikasi dengan menggunakan papan putih dan isyarat tangan.


Menteri Perikanan, Ibrahim Didi menandatangani peralatan selamannya di Pulau Girifushi, Maldives semalam.


Mesyuarat dalam laut itu akan dipengerusikan oleh Presiden Mohamed Nasheed, 42, dengan disertai timbalannya, Mohamed Waheed, 11 menteri dan setiausaha Kabinet.

Bagi mengelakkan sebarang kejadian tidak diingini, pihak tentera akan mengerahkan sekumpulan pakar selam bagi melindungi ahli-ahli politik berkenaan.

Lebih 80 peratus tanah Kepulauan Maldives yang terletak di barat daya Sri Lanka berada kurang satu meter dari paras laut. – AFP

0 comments: