BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, July 26, 2010

Pengeluaran madu terjejas gara-gara cuaca tidak menentu

24/07/2010 4:09pm

KOTA MARUDU – Faktor cuaca yang tidak menentu di Sabah sejak beberapa tahun lalu dikatakan telah menjejaskan hasil pengeluaran madu lebah yang diusahakan oleh penternak lebah.

"Curahan hujan yang tinggi mengakibatkan gangguan kepada aliran nektar pada bunga-bungaan, selain menghalang pergerakan lebah mendapatkan sumber makanan tersebut," kata Pengurus Besar Koperasi Pembangunan Desa (KPD) Negeri, Datu Basrun Datu Harun.

Beliau berkata, selain faktor hujan yang banyak, ancaman daripada serangan tebuan, semut dan ulat kepada nektar serta pembukaan hutan baru bagi kegiatan ekonomi turut menyumbang kepada penurunan hasil madu lebah.

"Kajian kami mendapati berlaku penurunan ketara hasil pengeluaran madu lebah sejak beberapa tahun lepas apabila sepanjang tahun lepas, hanya 9.98 tan metrik yang berjaya diperolehi berbanding 12.7 tan metrik pada tahun sebelumnya dan 20.5 metrik tan pada tahun 2007," katanya.

KPD tersebut memperolehi bekalan madu dengan membelinya daripada peserta ladang kontrak, pembekal persendirian serta daripada ladang milik agensi itu sendiri.

Penternak madu lebah di Sabah banyak terdapat di Kudat, Kota Marudu dan Pitas dan rancangan sedang dibuat untuk diperluaskan ke kawasan lain seperti di pedalaman Keningau dan pantai barat. - Bernama

0 comments: