BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, November 19, 2011

Jakarta dijangka banjir Januari

2011/11/20

KERETA dan motosikal terperangkap dalam kesesakan lalu lintas di sebatang jalan di Jakarta. Ibu negara Indonesia itu dijangka dilanda banjir Januari depan.
KERETA dan motosikal terperangkap dalam kesesakan lalu lintas di sebatang jalan di Jakarta. Ibu negara Indonesia itu dijangka dilanda banjir Januari depan.
Pihak berkuasa siap sedia ambil langkah tangani bencana alam

JAKARTA: Ibu kota Indonesia dijangka dilanda banjir besar Januari depan yang akan menimbulkan keadaan keadaan sukar ketika ia sudah berdepan masalah kesesakan melampau dan sistem saliran teruk.
Jakarta berdepan banjir besar sekali setiap lima tahun dan kali terakhir bandar raya itu mengalami bencana itu ialah pada tahun 2002 dan 2007. Ia memaksa majlis perbandaran menyediakan sistem kecemasan dan langkah awal mengawal masalah itu.
Berdasarkan tinjauan yang dibuat oleh Agensi Bantuan Bencana (BNBP) topografi Jakarta didapati semakin rendah manakala paras laut semakin tinggi. Ia bergabung dengan jumlah air yang diperoleh ketika musim hujan yang akan mencetuskan banjir yang lebih besar dan berlanjutan lebih lama.

Peningkatan paras laut terkini yang dipantau BNBP sekitar tiga hingga tujuh milimeter setahun. Bagaimanapun, Panel Antara Kerajaan mengenai Perubahan Suhu (IPPC) menganggarkan ramalan peningkatan paras laut sekitar satu meter menjelang tahun 2050 akan meletakkan Jakarta keseluruhannya di bawah paras laut.

BNBP bekerjasama dengan majlis perbandaran dan beberapa agensi lain mengambil beberapa langkah menangani banjir dengan kira-kira 26,500 kakitangan, mesin mengepam, khemah, peralatan logistik, ubat dan air bersih disediakan bagi menghadapi bencana itu.

Kira-kira 33 trak membekalkan air bersih dengan kapasiti 5,000 liter setiap satu, 60 pam dan 49 tempat perlindungan dengan kapasiti 3,000 orang juga disediakan.
Jumlah kawasan yang kerap dilanda banjir di seluruh Jakarta berkurangan dari setahun ke setahun disebabkan penambahbaikan sistem penyaliran dan operasi terusan banjir. Bencana pada tahun 2002 menenggelamkan 159 tempat meliputi kawasan seluas 16,778 hektar manakala banjir lima tahun kemudian sekadar melanda 78 kawasan. – Agensi



0 comments: