BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, November 30, 2011

Tanam pokok di padang pasir


DAHAN-DAHAN pokok yang ditanam sebelum ini perlu dicantas bagi membolehkan pokok tersebut boleh tumbuh lebih tinggi.


WALAUPUN telah menempuhi perjalanan yang cukup panjang untuk sampai padang pasir Horqin, China, Aishah Sinclair yakin pengembaraannya itu bukan sesuatu yang sia-sia.

Dia yang dilantik sebagai duta Earthkeepers Malaysia bersama-sama 70 orang wakil dari negara lain seperti Taiwan, Singapura dan China serta para pekerja Timberland telah pergi dengan satu misi iaitu supaya padang pasir di situ tidak menjejaskan alam sekitar.

Dahulu, padang pasir tersebut mempunyai rumput dan tumbuh-tumbuhan lain tetapi perubahan masa dan gaya hidup telah menyebabkan kawasan tersebut bertukar menjadi kawasan gurun.

Kini, kawasan itu menjadi salah satu tempat yang berada pada tahap kritikal dengan masalah perubahan alam sekitar iaitu hutan yang menjadi kawasan tandus dan kering.

Apabila tiba musim angin monsun, tiupannya akan membawa pasir-pasir tersebut berterbangan sehingga ke negara jiran seperti Jepun. Fenomena itu secara tidak langsung menyumbang kepada kesan pemanasan global.

“Horqin adalah salah satu contoh bahawa usaha menjaga alam sekitar merupakan tanggungjawab semua orang di dunia ini. Pemanasan global bukan sahaja memberi efek kepada manusia di sesetengah tempat tetapi melibatkan penduduk dunia,” ujar Aishah ketika ditemui di Taman Rimba Kiara, Taman Tun Dr. Ismail, Kuala Lumpur.


AISHAH sedang menemuramah Pengarah Pemasaran Rantau Asia, Tumberland, Arthur Ang ketika di padang pasir Horqin.


Cantas dahan

Aktiviti penanaman semula hutan di situ telah berlangsung selama tiga hari iaitu dari 14 hingga 17 Ogos. Aishah telah menjalankan pelbagai aktiviti seperti mencantas dahan yang bertujuan supaya pokok-pokok itu mampu tumbuh lebih tinggi.

Pokok-pokok tersebut umpama menjadi penapis bagi mengelakkan pasir-pasir berterbangan ke udara dan memasuki ruang udara negara jiran.

Selain itu, mereka turut menyemai anak-anak pokok baharu dan membina pagar di keliling kawasan tersebut.

Dalam masa yang sama, mereka turut memberi tunjuk ajar kepada penduduk tempatan di situ mengenai cara-cara menjaga alam sekitar supaya ekosistem akan kekal seimbang.

Projek Penanaman Semula Hutan Horqin diadakan setiap tahun oleh Program Earthkeepers Timberland dengan kerjasama badan bukan kerajaan yang berpusat di Jepun, Green Network sejak tahun 2001.

Di samping projek pemuliharaan, Timberland turut bekerjasama dengan China Beijing Environment Exchange (CBEX) untuk meminimum pengeluaran karbon sepanjang aktiviti dijalankan.


AISHAH menemu bual Pengarah Urusan Green Network, Yoshio Kitaura yang terlibat dalam aktiviti tersebut.


Tabung khas

Jumlah kewangan dikira oleh CBEX mengikut kadar pengeluaran karbon dan nilai tersebut akan didermakan kepada tabung khas projek Janakuasa Angin Heilongjiang.

Bukan itu sahaja, pada tahun ini juga pihak berkuasa tempatan turut sama menyertai Timberland dalam memelihara padang pasir Horqin.

“Saya sangat berbesar hati melihat usaha positif Timberland untuk alam sekitar dan kehidupan masyarakat di wilayah Horqin,” kata Pengarah Urusan Green Network, Yoshio Kitaura ringkas.

Pada tahun lepas, Timberland telah berjaya menanam sebanyak satu juta pokok di situ dan dalam tempoh 10 tahun mendatang, pihaknya menyasarkan untuk menanam dua juta pokok lagi.

Sebagai langkah menangani perubahan iklim global dan perlindungan terhadap alam sekitar, Timberland turut meletakkan sasaran menanam lima juta pokok dalam jangka masa lima tahun.


SELAIN menjalankan tanggungjawab sebagai warga bumi, Aishah turut berpeluang melihat kehidupan tradisional penduduk Horqin.


Ujar Aishah, perjalanan untuk sampai ke pedalaman Mongolia itu sangat mencabar dan panjang. Untuk ke padang pasir Horqin, dia perlu menaiki bas yang perjalanannya memakan masa tiga jam dari bandar berdekatan.

0 comments: