BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, December 28, 2011

Artik beri isyarat kecemasan


TIGA ekor singa laut berehat di atas ketulan ais yang terpisah dari bongkas ais besar.


LEGENDA Titanic, sebuah kapal British paling gah rekaan Thomas Andrew akhirnya karam pada tahun 1912 akibat terlanggar bongkah ais.

Pasti ramai yang mengetahui sejarah sedih di lautan Atlantik ini yang meragut beribu-ribu nyawa. Malah cerita itu yang difilemkan semula beberapa kali dan mencapai kejayaan 'box office' dalam setiap tayangannya satu masa dulu.

Kisah tenggelamnya kapal British hasil rekaan Ketua Jabatan Reka Bentuk sebuah syarikat pembinaan kapal, Harland & Wolff itu dikatakan tidak akan tenggelam sehingga ia digelar 'The Unsinkable Ship' oleh setiap individu yang mengkaguminya.

Namun, sesiapapun pasti tidak dapat menyangkal kehebatan kuasa alam apabila ia berjaya 'merebahkan' sebuah kapal muatan 3,547 penumpang pada satu-satu masa itu.

Bongkah ais padu yang terapung di atas permukaan air akhirnya membaham keagungan Titanic sekali gus menjadikan ia sebagai sebahagian daripada kisah sejarah dunia.

Melihat kepada bongkah ais yang menjadi medium 'pemangsa', tiada siapa terfikir bahawa kehebatannya itu akan lenyap suatu hari nanti.

Faktor utama tentunya isu pemanasan global yang menjadi ancaman kepada pencairan bongkah ais itu yang tidak dinafikan mampu lenyap hanya dalam tempoh antara 20 hingga 30 tahun akan datang.

Kerana itu hasil kajian yang dibuat sekumpulan pakar penyelidikan dalam siri jelajah mereka selama 73 hari di kutub utara (Artik) pada musim bunga lalu benar-benar membimbangkan.

Artik adalah rantau sekitar Kutub Utara, bertentangan dengan benua Antartika sekitar Kutub Selatan. Di hemisfera utara, Artik termasuklah Lautan Artik (yang bertindih dengan Kutub Utara) dan bahagian-bahagian Kanada, Greenland (sebuah wilayah Denmark), Rusia, Amerika Syarikat (Alaska), Iceland, Norway, Sweden dan Finland.

Ekspedisi ke Artik yang diketuai pengembara veteran bernama Pen Hadow bersama-sama dua rakannya dari Britain, Martin Hartley dan Ann Daniels itu meramalkan, kemungkinan besar kutub utara tidak lagi akan dilitupi ais dalam tempoh satu dekad.

Malah, jika senario 'bongkah ais lenyap' itu terjadi, pasti ia akan mencetuskan fenomena baru apabila Artik bertukar menjadi lautan terbuka, tanpa susunan bongkah-bongkah ais yang mencipta satu pemandangan unik di muka bumi ini.

Menurut Ketua kumpulan fizik lautan kutub dari Universiti Cambridge, United Kingdom (UK), Profesor Peter Wadhams, berdasarkan hasil pemantauan dan ukuran yang dijalankan, purata ketebalan ais di Artik boleh mencecah sehingga dua atau tiga meter.

Namun apabila ia berpadu dengan bahagian ais mampat puratanya boleh mencecah 4 atau lima meter. Jumlah ini berbeza dengan purata ketebalan ais di Antartika di mana ais hanya boleh 'bertahan' sehingga satu atau dua meter sahaja.

''Purata ketebalan 2 meter menyamai ais yang dibentuk dalam satu tahun, dan ia terdedah kepada risiko kecairan pada musim panas. Tetapi, apa yang membimbangkan ialah ais yang terbentuk lebih daripada satu tahun lalu kini didapati menipis dengan kadar yang cepat.

''Ia sekali gus menunjukkan satu contoh konkrit berhubung fenomena perubahan global. Dengan sebahagian besar kawasan kini dilitupi ais tahun pertama, jelas sekali Artik kini diancam bahaya.

''Kawasan itu semakin menjadi laut lepas setiap kali musim panas tiba, tidak mustahil lambat laun ais di laut akan hilang sepenuhnya," katanya.

Fenomena

Fenomena ini bukanlah sesuatu yang baru dan mengejutkan kerana ia telah pun disuarakan oleh para pengkaji sejak bertahun-tahun yang lalu apabila manusia tidak lagi mengendahkan 'jeritan' dan 'kesakitan' bumi sehingga planet biru ini mula bertindak balas terutama terhadap pemanasan global sejak awal tahun 1940-an.

Isu perubahan cuaca dunia merupakan ancaman besar kepada kehidupan bumi. Jika ia tidak ditangani dengan bijak, maka kita terpaksa bersiap-sedia untuk berhadapan dengan pelbagai bencana alam yang sukar diramal.

Simptom-simptom ini sebenarnya telah kelihatan. Antaranya, catatan suhu udara di Lautan Artik telah mencapai sehingga 4 darjah celsius di atas paras normal antara Oktober hingga Disember 2008 sekali gus mencetuskan tanda tanya di kalangan para pengkaji yang menyifatkan ia sebagai sesuatu yang tidak pernah berlaku sebelum ini.

Berdasarkan laporan Pusat Ais dan Salji Amerika Syarikat (AS) setakat 6 Oktober lalu, litupan ais pada musim panas tahun ini di Artik merupakan yang ketiga terkecil mengikut laporan berbanding pada tahun-tahun sekitar 1979 - 2006 dan laut Artik kini semakin menyusut kira-kira 11.2 peratus pada setiap dekad.

Mungkin ia kedengaran seperti tidak banyak. Tunggu dulu. Mungkin fakta ini akan mengubah tanggapan anda dimana sebenarnya peratusan itu menyamai kira-kira 1.68 juta kilometer per segi litupan ais yang hilang di permukaan Artik.

Jumlah sebenar litupan ais telah semakin menipis dalam masa kurang dari satu tahun. pada tahun 2008, kehilangan ais di Artik mencatatkan peratusan di angka sembilan, satu penurunan mendadak berbanding pada tahun 2007 (21 peratus), yang dikatakan tahun di mana Artik mencair paling drastik.

Jadi, bayangkan pula apa yang tinggal sekiranya permukaan ais di Artik berkurangan dari tahun ke tahun.

Para pengkaji mendapati ais 'tua' yang terdapat di Artik hanya tinggal 19 peratus sahaja berbanding pada tahun antara 1981 hingga 2000 di mana kewujudannya masih tinggal sebanyak 52 peratus sebelum ketebalan ais semakin mengecil kepada 0.68 meter antara tahun 2004 hingga 2008. Sudah tentu ini benar-benar membimbangkan.

Jika diteliti pada statistik ketebalan dan litupan ais itu, anda pasti sudah mampu membuka mata untuk melihat apa yang sebenarnya berlaku.

Secara saintifik, para pengkaji berpendapat, fenomena itu kemungkinan berkait rapat dengan perbezaan iklim kawasan, selain faktor kalendar musim serta aktiviti manusia yang menyumbang kepada pemanasan global.

Bahkan, menurut hasil penelitian Ahli ekologi ekosistem daripada Institut Kajian Penggunaan Daratan Macaulay, United Kingdom (UK), Dr.Martin Sommerkorn, isu kecairan ais di Artik jika tidak ditangani segera ia akan mengakibatkan separuh daripada populasi dunia terjejas, selain berlakunya peningkatan pengeluaran gas rumah hijau termasuk perubahan cuaca keterlaluan secara global.

Ini kerana, katanya, Lautan Artik merupakan posisi utama dalam sistem iklim bumi dan sama ada sedar atau tidak, bongkah-bongkah ais yang semakin mencair kini turut memberi respons negatif kepada iklim bumi dan kesannya adalah jauh lebih daripada terhadap Artik semata-mata.

Menurut Sommerkorn, ibarat sebuah cermin, ais di Artik berfungsi memantulkan semula haba matahari ke angkasa. Malah, ketika ais membeku, laut Artik menyerap lebih banyak haba dan ini sekali gus menyumbang kepada masalah pemanasan global yang menuntut perhatian daripada seluruh penduduk dunia.

litupan ais

Penasihat Kanan Perubahan Iklim Tabung Hidupan Liar (WWF) itu juga berkata, statistik akhir berhubung litupan ais paling minimum di Artik untuk tahun ini berkemungkinan hanya tinggal 4.13 juta kilometer persegi berbanding tahun lepas.

''Apabila bercakap mengenai litupan ais di musim panas, kita jangkakan 2008 merupakan tahun sama ada yang paling rendah atau kedua terendah berbanding tahun sebelumnya.

''Ini bermakna, rekod rendah dicatatkan selama dua tahun berturut-turut sejak pihak kami mula merekodkan litupan ais di Artik. Perubahan ini lambat laun jelas akan memberi kesan kepada manusia yang tinggal secara tradisi di Artik yang bergantung kepada sumber ekosistem yang sihat.

"Selain Artik, dilema yang sama turut sedang membelenggu benua Antartika di mana satu laporan yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Saintifik Penyelidikan Antartika (SCAR) AS menunjukkan bahawa ais di kawasan itu semakin berkurangan sehingga 27,000 kilometer per segi sejak direkodkan 50 tahun lalu," katanya.

Di saat ini, pasti terlintas di fikiran anda bagaimanakah keadaan dan nasib penduduk dunia sekiranya ais di Artik dan Antartika lenyap dari pandangan.

Perkara ini tidak mustahil kerana berdasarkan beberapa kajian yang dijalankan oleh pakar di seluruh dunia, jika ais di kedua-dua kutub ini cair sepenuhnya dalam tempoh yang diramalkan, ia akan menyebabkan paras air laut meningkat melebihi 68 meter dan mampu menenggelamkan kira-kira 13 juta kilometer persegi daratan yang sedia ada.

Tatkala ini, dunia mungkin terpaksa mengucapkan 'selamat tinggal' kepada negara-negara terjejas seperti Bangladesh, utara Eropah, sebahagian Siberia, Amazon, tanah besar China termasuk sebahagian kawasan daratan di tenggara AS. Bukankah ini sesuatu yang menakutkan?

Menyedari hal ini, kerajaan di seluruh dunia tanpa berlengah bersatu mengadakan rundingan baru untuk menubuhkan sebuah jawatankuasa bermula 2013 bagi merangka dasar berhubung langkah-langkah menangani perubahan iklim dunia memandangkan fasa pertama yang dikenali sebagai Protokol Kyoto bakal tamat pada Disember 2012.

Selain perlu dipercepatkan, pemimpin-peiminpin dunia juga perlu mendapatkan persetujuan daripada kesemua 191 buah negara berhubung perjanjian baru yang akan diadakan pada Sidang Kemuncak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Copanhagen, Denmark pada Disember ini.

Perkara ini turut ditekankan oleh Pengarah Besar Antarabangsa WWF, James Leape, yang berharap dasar baru itu kelak dapat mewujudkan satu jalinan usahasama dari seluruh dunia, terutamanya dari negara-negara membangun untuk bersama-sama mengambil apa sahaja langkah bagi menangani isu ini.

Bagaimanapun, harapan tanpa usaha bersama sebagai individu prihatin pastinya tidak akan mendatangkan sebarang impak terhadap perkembangan positif dalam masalah ini.

Apa yang diharapkan ialah seluruh umat manusia di muka bumi ini dapat memainkan peranan masing-masing, walau sekecil hama sekali pun demi memastikan dunia tidak terus 'tenggelam'.

Kini, sudah tiba masanya untuk kita membuka mata dan telinga bagi mendengar signal kecemasan yang disampaikan oleh Artik dan berbuat sesuatu kerana tentunya kita tidak mahu 'dunia putih' ini terus lenyap dan menjadi salah satu mimpi ngeri buat setiap hidupan di planet biru ini.

Persoalannya, bersediakah kita?

Utusan Malaysia Online - Impak Alam

ARKIB : 25/11/2009

Saturday, December 10, 2011

Kosmo! Online - Rencana Utama

Kosmo! Online - Rencana Utama

Monday, December 5, 2011

Saintis sahkan glasier cair di Himalaya

GAMBAR fail bertarikh 4 Disember 2009 menunjukkan glasier di kawasan Gunung Everest 140 kilometer dari timur laut Kathmandu, Nepal.


KATHMANDU, Nepal - Berjuta-juta orang terancam akibat glasier cair di banjaran Himalaya, menurut beberapa saintis yang melakukan kajian menyeluruh mengenai perubahan iklim di rantau berkenaan.

Penemuan yang disiar dalam tiga laporan Pusat Antarabangsa bagi Integrasi Pembangunan Pergunungan (ICIMOD) itu menunjukkan glasier Nepal mengecil sebanyak 21 peratus manakala glasier Bhutan menyusut 22 peratus sejak lebih 30 tahun lalu.

Siri laporan berkenaan yang dibentangkan di mesyuarat iklim Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Durban, Afrika Selatan, kelmarin merupakan pengesahan rasmi pertama mengenai tahap kecairan glasier di Banjaran Himalaya.

Ia menyusul selepas pengumuman beberapa saintis pada 2007 bahawa glasier di rantau berkenaan akan hilang menjelang 2035.

Satu kajian selama tiga tahun yang dibiayai kerajaan Sweden diketuai ICIMOD menunjukkan 10 glasier di rantau itu sedang mengecil dengan penyusutan besar berlaku antara tahun 2002 dan 2005.

Satu kajian lagi mendapati terdapat pengurangan besar dalam jumlah kawasan dilitupi salji di rantau berkenaan dalam tempoh sedekad lalu.

"Laporan-laporan ini menyediakan asas baharu selain maklumat lokasi spesifik untuk memahami perubahan iklim yang berlaku di kawasan ekosistem antara paling rapuh di dunia (banjaran Himalaya)," kata pengerusi panel antarabangsa mengenai perubahan iklim (IPCC), Rajendra Pachauri. - AFP

Sunday, December 4, 2011

Biodiesel sawit melestari bumi



PERUBAHAN iklim dan pemanasan global yang melanda dunia mencetuskan kebimbangan banyak pihak tentang bahaya fenomena itu baik kepada bumi dan kehidupannya. Peningkatan paras air laut, gelombang haba, banjir, taufan, glasier yang cepat mencair, gempa bumi dan gangguan sistem ekologi antara simptom bahawa bumi dalam bahaya.

Di peringkat nasional, menyedari langkah drastik perlu diambil, kerajaan telah mengumumkan komitmen pengurangan secara sukarela pelepasan intensiti gas rumah hijau (GHG) kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) sehingga 40 peratus menjelang tahun 2020 berdasarkan kadar pelepasan GHG pada tahun 2005.

Komitmen tersebut telah dilakukan sempena Persidangan mengenai Perubahan Iklim anjuran Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Copenhagen, Denmark pada tahun 2009.

Salah satu inisiatif yang giat dilaksanakan untuk mencapai pengurangan gas rumah hijau adalah dengan memperkenalkan program B5 dalam penggunaan minyak sawit sebagai bahan bakar alternatif bagi mengurangkan dan seterusnya menggantikan diesel petroleum.

Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) telah diberi tanggungjawab menjalankan kajian merealisasikan impian penggunaan B5 dalam menyumbang kepada persekitaran lebih bersih untuk generasi akan datang.

B5 merupakan adunan lima peratus biodiesel sawit (metil ester sawit) dan 95 peratus lagi adalah diesel petroleum.

Lebih bersih

"Penggunaan adunan biodiesel yang dihasilkan daripada minyak sawit ini adalah daripada sumber boleh diperbaharui dan menyumbang kepada pengurangan lebih 50 peratus pelepasan GHG ke udara berbanding bahan api diesel petroleum.

"Dengan pengurangan pelepasan gas rumah hijau ini, ia sekali gus dapat mengurangkan impak terhadap persekitaran dan menjadikannya lebih bersih," kata Ketua Pengarah MPOB, Datuk Dr. Choo Yuen May ketika ditemui Kosmo! baru-baru.

Ia amat bertepatan dengan visi Dasar BioBahan Api Negara menggalakkan penggunaan sumber tenaga alternatif yang mesra alam, mampan dan berdaya maju bagi mengurangkan pergantungan kepada bahan api fosil yang semakin menyusut.

Beliau menambah, industri sangat komited terhadap usaha mengurangkan gas rumah hijau dan ia akan mempertingkatkan lagi imej minyak sawit sebagai produk mesra alam di mata dunia.

Katanya lagi, pengenalan program B5 adalah inisiatif kerajaan ke arah penggunaan teknologi hijau bagi mengurangkan pengeluaran gas rumah hijau (GHG).

"Sebenarnya, kajian penghasilan dan penggunaan biodiesel daripada minyak sawit bagi kenderaan diesel telah dilakukan sejak tahun 1980-an lagi yang membawa kepada pengkomersialan teknologi pengeluaran biodiesel.

"Bahkan, pada tahun 1990 sehingga 1994 kajian bersama syarikat permotoran gergasi Jerman, Mercedes Benz membuktikan penggunaan biodiesel sawit sesuai digunakan untuk enjin diesel," katanya.


DARI kiri: Penolong Pegawai Penyelidik MPOB, Nor Najwa Mustapa Kamal, 26, dan Pembantu Penyelidik institusi tersebut, Nur Syahwela Md. Ahee, 24, menunjukkan perbezaan antara diesel petroleum dan ester metil sawit.


Sebagai langkah percubaan, program B5 telah diperkenalkan di peringkat agensi kerajaan sejak tahun 2009 yang melibatkan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).

"Dalam projek perintis tersebut, lebih 3,900 kenderaan diesel dijana menggunakan bahan api B5 dan tidak berdepan sebarang masalah enjin.

"Biodiesel mengandungi cetane number yang boleh meningkatkan prestasi enjin dan mengeluarkan asap lebih bersih," katanya.

Sementara itu, Timbalan Pengarah Jabatan Kejuruteraan Mekanikal dan Elektrikal DBKL, Peter Ong Hai Lim berkata, boleh dikatakan hampir keseluruhan kenderaan diesel dimiliki DBKL telah beralih menggunakan bahan api baharu itu sejak bulan Februari 2009 atas permintaan MPOB.

"Sehingga kini, terdapat kira-kira 900 kenderaan seperti lori, jentera, pacuan empat roda dan banyak lagi menggunakan bahan api biodiesel B5.

"Pada tahun 2010, kita mengadakan kaji selidik mengenai penggunaan bahan api biodiesel B5 dan mendapati ia tidak mendatangkan masalah kepada enjin kenderaan. Rata-rata pengguna berpuas hati dengan prestasi bahan api berkenaan," katanya.

Pemandu kenderaan ringan DBKL, Gunasekaran Kattagan, 47, pula memberitahu, perbezaan ketara dapat dirasai ketika memandu menggunakan bahan api baharu biodiesel B5 dari aspek pengurangan asap daripada kenderaan.

"Sebelum ini, asap yang dikeluarkan kenderaan lebih tebal tetapi apabila penggunaan biodiesel B5 diguna pakai pengeluaran asap kelihatan berkurangan menunjukkan ia lebih mesra alam.

"Saya juga tidak berdepan dengan sebarang masalah kerosakan enjin apabila menggunakan bahan api B5 ini malah kenderaan yang dipandu lebih lancar. Secara peribadi saya berpuas hati dengan bahan api baharu tersebut kerana mendatangkan kebaikan kepada alam sekitar," ujarnya lagi.

Dalam pada itu, Mohd. Ali Mohd. Salleh, 43, yang merupakan pemandu jentera berat DBKL menambah, dia dapat merasai kuasa enjin lebih pikap berbanding menggunakan diesel terdahulu.

"Bagaimanapun, ketika memandu kenderaan berat, saya perlu memastikan kelajuan berada pada tahap 80 kilometer sejam untuk merasai pikap enjin berkenaan.

"Dengan pembakaran bahan api yang lebih lancar dan baik ia tentu dapat menjimatkan penggunaan diesel sekali gus mengurangkan kos operasi," katanya ketika ditemui baru-baru ini.

Penggunaan adunan biodiesel dalam sektor pengangkutan dapat mengurangkan pengeluaran gas rumah hijau (GHG) yang merupakan antara punca perubahan iklim dunia hari ini.

Timbalan Pengarah Institut Perhutanan Tropika dan Produk Hutan (INTROP), Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof. Madya Dr. Ahmad Ainuddin Nuruddin berkata, pembakaran bahan api biodiesel lebih efisien berbanding diesel petroleum.

"Dengan pembakaran enjin lebih lancar dan efisien ia tentu sekali dapat membantu mengurangkan GHG di udara berbanding kenderaan yang tidak mempunyai pembakaran efisien.

"Apabila terdapat banyak GHG di udara matahari akan menyerapnya dan mengeluarkan tenaga sekali gus meningkatkan pemanasan," jelasnya.

Ahmad Ainuddin menambah kepentingan pengurangan GHG ini dapat memberi impak kepada pemanasan global dan perubahan iklim.


PEGAWAI Penyelidik Kanan MPOB, Dr. Harrison Lau Lik Nang menunjukkan loji pemprosesan biodiesel MPOB.


Sementara itu, Pengarah Eksekutif Pusat Pembangunan Teknologi dan Alam Sekitar (Cetdem), Anthony Tan Kee Huat berkata, jumlah gas rumah hijau yang dihasilkan oleh manusia telah menyebabkan pemanasan global. Ia telah meningkat dari 0.7 kepada 1 darjah Celsius sejak tahun 1800.

"Permulaan Revolusi Perindustrian yang berlaku sekitar tahun 1800 adalah pemangkin kepada peningkatan pembakaran bahan api fosil apabila merupakan kedatangan enjin pembakaran dalam. Ia telah menghasilkan 65 peratus jumlah GHG buatan manusia.

"Dalam pada itu, pemanasan global telah menyumbang kepada perubahan iklim dan kita dapat melihat kesan-kesannya apabila berlaku perubahan cuaca melampau kebelakangan ini di seluruh dunia," jelasnya mengenai kesan GHG.

Beliau memberi Thailand sebagai contoh, ribuan kehidupan penduduk terjejas akibat banjir dan kerosakan disebabkan air banjir malah banyak kilang-kilang terpaksa berpindah dari negara berkenaan.

Katanya, ini menunjukkan pemanasan global dan perubahan iklim boleh mengganggu eko sistem dan kehidupan.