BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, January 12, 2012

Air pasang besar serang Pantai Timur




BULAN Disember lalu, orang ramai yang tinggal di sekitar Pantai Canggung, Kelantan mendapat rezeki tidak disangka-sangka apabila persisirannya dipenuhi dengan hidupan cengkerang terutama remis.

Pesta remis itu menyaksikan penduduk di situ berpusu-pusu mengutip remis yang bertaburan di tepian pantai. Menurut penduduk di situ, remis dimasak tumis pedas atau digoreng merupakan menu paling sedap.

Tambah seorang lagi penduduk di situ, remis boleh didapati di persisiran pantai sekali dalam tempoh setahun pada penghujung musim iaitu sekitar bulan Januari.

Tetapi, disebabkan fenomena air pasang besar yang berlaku baru-baru ini di Terengganu menyebabkan remis bertaburan di tepi pantai lebih awal.

Fenomena air pasang besar bukan suatu fenomena luar biasa tetapi, bersifat semula jadi berdasarkan pada putaran jasad-jasad yang terdapat dalam sistem cakerawala.

Perkara tersebut diakui oleh pakar geologi, Prof. Madya Datuk Dr. Mohamad Ali Hassan, 60, dengan menyatakan, bahawa peredaran bulan dan bumi yang mengelilingi bumi menyebabkan perkara tersebut berlaku.

“Ia memiliki satu putaran masa iaitu antara lima hingga tujuh tahun sekali untuk air pasang besar berlaku,” ujar bekas ketua jabatan Geologi, Universiti Malaya.

Bertukar ekstrem

Namun begitu, dia turut menyatakan bahawa campur tangan manusia pada alam sekitar boleh menyebabkan fenomena-fenomena alam seperti air pasang besar menjadi luar biasa.

Banyak kejadian bencana alam berlaku seperti cuaca menjadi sangat ekstrem seperti panas melampau atau hujan tidak berhenti-henti selama berhari-hari.

Ujarnya, kegiatan manusia yang tidak terkawal atau salah pengurusan seperti penebangan hutan menyebabkan berlaku pemanasan global dan berlaku pencairan salji.

Lebihan air tersebut turut menyumbang kepada fenomena air pasang besar. Bukan itu sahaja, gempa bumi yang dirasai sehingga ke Malaysia dan kekerapan turun hujan batu merupakan kesan cuaca ekstrem.

Mengulas mengenai kejadian di Pantai Canggung yang melihatkan lambakan remis di tepian pantai itu, Mohamad Ali berkata, ia berkemungkinan hidupan laut tersebut sudah dapat mengesan fenomena air pasang besar berlaku.




Menjadi perbandingan, ketika tsunami berlaku pada tahun 2004, banyak hidupan laut seperti ketam naik ke kawasan pantai untuk menyelamatkan diri.

Baru-baru ini, rakyat Malaysia dapat menyaksikan fenomena gerhana bulan dan selepas tempoh seminggu lebih berlaku pula kejadian air pasang besar di Terengganu.

“Memang terdapat tarikan graviti antara bulan dan bumi yang mempengaruhi fenomena air pasang. Tetapi, untuk mengatakan gerhana bulan mempunyai kaitan terus dengan kejadian itu tidak boleh,” kata pegawai penyelidik Agensi Angkasa Negara, Lau Chen Chen, 31.

Hakisan ombak besar

Tambah Chen Chen, fenomena air pasang besar adalah perkara biasa dalam kejadian melibatkan alam sekitar.

Di beberapa bahagian pantai timur, jalan raya di tepi pantai peranginan Teluk Lipat rosak teruk kesan daripada hakisan yang terhasil daripada pukul ombak air pasang besar.

Calet-calet yang terdapat di Tanjung Chat Beach Resort juga berdepan hakisan ombak teruk.

Di Kuantan, angkara pukulan ombak besar menyebabkan sebuah kapal dipercayai terputus daripada kapal induk dan terdampar di Pulau Pelindung.

Kedai-kedai makan di tepian pantai juga musnah teruk kerana hakisan menyebabkan tempat mereka mencari makan terjejas.

Dataran Tanjung Gemuk, Rompin, Pahang dinaiki air sehingga penduduk di situ terpaksa berdepan dengan masalah banjir.




Benteng pemecah ombak di hadapan perumahan PPRT, Kampung Pengkalan Atap, Kuala Besut, Besut pula pecah akibat dipukul ombak kesan fenomena air pasang besar.

Jika di bahagian pantai barat, hutan pokok bakau menjadi penampan daripada berlaku hakisan di pantai timur yang berpasir pula, perintang angin (windbreaker) iaitu binaan yang dibina di kawasan lepas pantai dilihat dapat membantu.

“Ia dibina supaya dapat mengurangkan kederasan ombak.


KOSMO ONLINE

13/1/2012

0 comments: